Sauna slouží ke společné relaxaci a upevnění zdraví, čehož si byli vědomi už naši předkové v době kamenné. Od svých prvopočátků se proces velmi změnil, ale stále je bezpochyby považovaný za prospěšný. Dlouhodobě má pozitivní účinky na organismus, zrychluje krevní oběh, dokáže rychleji léčit některé rány, povoluje svaly a má blahodárný vliv na zdraví naši pokožky. Jak může vysoká teplota pomoci posílení imunity? Tělo při zjištění infekce zvýší svou teplotu, což většina nežádoucích organismů nepřežije. Zároveň zvýší i množství bílých krvinek v krevním řečišti. Tato zvýšená hladina vydrží v těle pár dní, proto se doporučuje návštěvu sauny opakovat dvakrát týdně. Nezapomínejte, že při pocení odchází z těla spoustu minerálních látek, které je potřeba doplňovat.
Masáž lávovými kameny
Finské sauny mají teplotu pohybující se mezi 80 – 100 °C a vyznačují se nižší vlhkostí. Nejsou pro každého a je lepší si na ni zvykat postupně. Pro, ty kterým tento typ nevyhovuje, jsou ve větších centrech často nabízeny i různé typy pár, která jsou vlhčí, a teplota se zde pohybuje okolo 50 °C.
Saunování vyžaduje dostatek času, a pokud má splnit svůj účel, není dobré spěchat. Na tomto místě máte hlavně odpočívat. S sebou si vezměte osušku na otření a prostěradlo, na které si sednete. Před vstupem do sauny se osprchujte a uvnitř si pak užívejte příjemné prohřátí.
Finská sauna
Po uplynutí zhruba 10 – 15 minut vyjděte ven a osprchujte se. Čím vyšší teplotou se prohříváte, tím důležitější je ochlazení, a je vhodné použít i ochlazovací bazének.
Se saunováním to nepřehánějte, celý proces zopakujte třikrát až čtyřikrát. Mezi jednotlivými vstupy si dejte dostatek času na odpočinek, který by měl být optimálně 15 – 20 minut. Návštěva má být pro vás příjemným zážitkem, měli byste z ní odcházet příjemně unaveni, ale ne zničeni. Pro umocnění pocitu uvolnění, můžete jednotlivé cykly proložit vířivkou nebo relaxační masáží.
Žena v sauně
Se saunováním je nejlepší začít už v útlém věku, ale takovým způsobem, aby to děti bavilo. Rodiče by je neměli nutit. Sauně by se měli vyhnout těhotné ženy a lidé, kteří trpí kardiovaskulárním onemocněním, nízkým krevním tlakem a infekčními nemocemi. Pokud si nejste jisti, poraďte se se svým ošetřujícím lékařem.